نشست علمی بررسی ابعاد اندیشه و شخصیت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دانشگاه تبریز

استان آذربایجان شرقی
مشارکت سازمان بسیج اساتید دانشگاه های استان آذربایجان شرقی در:

نشست علمی بررسی ابعاد اندیشه و شخصیت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در دانشگاه تبریز

نشست علمی بررسی ابعاد اندیشه و شخصیت محمد تقی مصباح یزدی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز و با مشارکت بسیج اساتید آذربایجان شرقی و دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه وارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان شرقی،نشست علمی بررسی ابعاد اندیشه و شخصیت محمد تقی مصباح یزدی با حضور و سخنرانی علی مصباح یزدی (فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی) در دانشگاه تبریز برگزار شد.


دکتر علی مصباح یزدی در این نشست علمی و تخصصی آرا و اندیشه های  مصباح یزدی را در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار داد.
وی در این نشست با اشاره به برخی ابعاد شخصیتی، علمی و رفتاری مصباح یزدی گفت: ساده‌زیستی، داشتن دلیل و استدلال، نظم و انضباط در همه کارها و فعالیت های زندگی، بیان حقایق به صورت روشن و شفاف، بی تعلقی به دنیا، داشتن اخلاص در عمل، رعایت اعتدال  و حقوق دیگران و تکلیف‌مداری از جمله ویژگی‌های ایشان بودند.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه مصباح یزدی نسبت به مسایل روز جامعه و به خصوص قشر جوان حساس بود، تصریح کرد: پاسخگویی به مسایل، سوالات، دغدغه ها و شبه های جوانان در اولویت فعالیت های ایشان بود که این مسایل به صورت قابل فهم و درک برای جوانان مطرح می کردند. 

  
فرزند مصباح یزدی اظهار داشت: همیشه آرا و اندیشه های مصباح یزدی برای جوانان  بسیار جذاب‌ بوده است و این به خاطر اینکه همیشه وی با استدلال  و منطق مسایل را مطرح می کرد و از گفتن حرف درست هیچ گونه ابایی نداشتند.


 مصباح یزدی افزود: دغدغه دیگر ایشان مقابله با افکار و اندیشه های انحرافی جدید در جامعه بود که همیشه با مطالعه و پژوهش و با استناد به قرآن، روایات و سیره ائمه و دیگر منابع دینی و اسلامی به این مسایل پاسخ می داد.


وی در ادامه با بیان اینکه ایشان در حوزه به روز رسانی و بازسازی ‌علوم انسانی فعالیت های زیادی داشته است، تصریح کرد:مصباح درباره جریان فکری خطرناکی که از سوی نظریه پردازان غربی، لیبرال‌ها و غرب‌زده‌ها که در اوایل پیروزی انقلاب مطرح بود، مبارزه کرد.  
مصباح یزدی در پاسخ به هجمه ها، تهدیدها و انتقادهای که از ایشان بود، گفت: چون مسئله حق و باطل از منظر ایشان کاملا روشن و شفاف بود و ایشان مسایل و انحرافات را به موقع تشخیص می دادند، این مسایل باعث می شد که دشمنان تاب تحمل وی را نداشته باشند و به دنبال تضعیف و تحریف وی بودند.


در این نشست همچنین رضا محمدی، عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و مسئول بسیج اساتید آذربایجان شرقی، عمران عباسپور، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز و وحید  علی محمدی ، معاون  دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی در سخنان کوتاهی به برخی ویژگی های شخصیتی و رفتاری محمدتقی مصباح یزدی پرداختند. 


نشست علمی بررسی ابعاد اندیشه و شخصیت محمد تقی مصباح یزدی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز و با مشارکت بسیج اساتید آذربایجان شرقی و دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز برگزار شد.


یزدی فقیه، فیلسوف، مفسر قرآن و از اندیشمندان و اساتید حوزه علمیه قم بود. ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت از سوابق او است.


وی مخالف قرائت‌های مختلف از دین بود و به مرجعیتِ روحانیت در تفسیر دین اعتقاد داشت. او از مهم‌ترین نظریه‌پردازان و مدافعان نظریه ولایت مطلقه فقیه در ایران بود.


 مصباح یزدی، آثار متعددی درباره علوم اسلامی از جمله تفسیر، فلسفه، اخلاق و معارف اسلامی دارد. «آموزش فلسفه» و «آموزش عقاید» متن درسی مراکز حوزوی و دانشگاهی است و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. «معارف قرآن»، «اخلاق در قرآن»، «نظریه سیاسی اسلام» و «نظریه حقوقی اسلام» از جمله آثار اوست.


 محمدتقی مصباح یزدی، در ۱۲ دی سال ۱۳۹۹ش، بر اثر بیماری در تهران درگذشت و در ۱۵ دی پس از تشییع در قم، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز

https://tabrizu.ac.ir/fa/news/21187

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.