نشست بصیرت بمناسبت هفته بصیرت -9 دی

استان آذربایجان شرقی
بسیج اساتید دانشگاه تبریز برگزار کرد:

نشست بصیرت بمناسبت هفته بصیرت -9 دی

حادثه‌ی نهم دی یک حادثه‌ی عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. اینها نشان دهنده‌ی اعتماد مردم است.مقام معظم رهبری

به گزارش رسانه وارتباطات نهضت استادی بسیج آذربایجان شرقی،نشست بصیرتی اساتید دانشگاه تبریز با رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به‌مناسبت 9 دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، در دانشگاه تبریز برگزار شد.

انگاره ذهنی جبهه استکبار، قدرت جمهوری اسلامی ایران را باور کرده است

ابراهیم متّقی رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نشست بصیرتی با بیان اینکه بقا، شناخت و امنیت به یکدیگر مرتبط هستند، اظهار کرد: برای داشتن بقا باید امنیت داشته باشیم و امنیت نیز منوط به شناخت خود و شناخت محیط پیرامونی خود است.

وی ادامه داد: بین ما و جهان غرب یک تعارض تاریخی وجود دارد اما با این وجود نگاه ما به جهان غرب مخصوصا بعد از انقلاب اسلامی نگاه مثبتی بوده است و می‌توان گفت تعارض بین جمهوری اسلامی و جهان غرب، تعارض ژئوپولوتیکی است.

متقی با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی مشکل بعدی جمهوری اسلامی ایران با جهان غرب است، خاطرنشان کرد: سیاست‌های انگلیس و آمریکا از قرن 19 تاکنون کاملا مشخص است و درواقع می‌توان گفت این فضای متعارض ژئوپولیتیکی توسط بازیگران منطقه‌ای انگلیس و آمریکا به‌وجود آمده است و نکته‌ی جالب این است که کشورهای اروپایی شاید اختلافاتی با یکدیگر داشته باشند، اما در خصوص محیط پیرامونی خود همواره با یکدیگر متحد می‌شوند.

وی همچنین گفت: امروز منطق و انگاره‌ی ذهنی مرکزیت جبهه‌ی استکبار این است که جمهوری اسلامی ایران یک کشور بزرگ و قدرتمندی است که تفاوت زیادی با ایران قبل از انقلاب اسلامی دارد. به‌طوریکه قبل از انقلاب اسلامی، ایران در چارچوب دکترین نیکسون نقش ژاندارم منطقه را برعهده داشت اما اکنون به یک بازیگر و قدرت بزرگ منطقه تبدیل شده است.

رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: قدرت جمهوری اسلامی ایران اکنون تا مدیترانه‌ی شرقی نیز رسیده است. محمدرضا شاه نیز دوست داشت به این هدف برسد ولی با توجه به برنامه‌های سیاستی خود، هرگز امکان رسیدن به این هدف برای او میسر نشد.

وی، تحریم را یکی از ابزارهای جهان غرب برای جلوگیری از رشد و پیشرفت کشورهای تجدید نظر طلب عنوان کرد و افزود: سالوادور آلنده رئیس جمهور اسبق شیلی تنها 6 ماه در مقابل تحریم‌های آمریکا دوام آورد و دکتر مصدق نیز در شرایطی که کل بودجه کشور یک میلیارد تومان بود،  نتوانست بیشتر از یک سال در مقابل تحریم‌ها مقاومت کند. مصدق آمریکا را به‌عنوان نیروی سوم و حامی خود تلقی می‌کرد و رضا شاه نیز در همین باور بود اما در نهایت به‌عنوان اسیر انگلیسی‌ها از کشور خارج شد.

 متقی با بیان اینکه مصدق هرگز متوجه نیت اصلی آمریکایی‌ها نشد، اظهار کرد: هدف اصلی آمریکا نه‌تنها حمایت از دولت مصدق نبود؛ بلکه آمریکا با راه اندازی و سازماندهی گروه‌های آشوب و به‌وجود آوردن یک فضای آنارشیکال، کودتای 28 مرداد را رقم زد.

وی با اشاره به مقاومت جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم‌های دشمنان، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی 44 سال است که در مقابل تحریم‌های دشمنان مقاومت کرده و توسعه نیز یافته است. هیچ کشوری را در تاریخ سراغ نداریم که در یک اقدامی انتقامی و متقابل، پایگاه نظامی آمریکا را مورد هدف قرار دهد.

رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط جمهوری آذربایجان و رژیم غاصب صهیونیستی تاکید کرد: باتوجه قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت که جنگ 33 روزه یکی از نشانه‌های این قدرت است، رژیم غاصب صهیونیستی علی‌رغم داشتن روابط نزدیک با جمهوری آذربایجان، همواره با چالش بزرگ ناامنی در منطقه مواجه است که این چالش از سوی بازیگران آتش به اختیار منطقه به‌وجود آمده است.

وی با اشاره به حوادث اخیر در کشور نیز گفت: یک روایت را رسانه‌ی ملی  و روایت دیگر را اینترنشال بیان می‌کند و متاسفانه براساس تحقیقات انجام شده، بیشترین میزان جستجوی ایرانیان در گوگل، نحوه‌ی ارسال فیلم و عکس به اینترنشنال است و در حالیکه هیچ کس تردیدی در دشمنی اینترنشنال و وابستگی این رسانه به رژیم آل سعود ندارد اما متاسفانه معتقد هستند که دشمنِ دشمن ما دوست ماست و با این استدلال به اینترنشال اعتماد می‌کنند.

باید در بین دانشجویان امید و نشاط ایجاد کنیم

 متقی در تشریح دلایل به‌وجود آمدن وضعیت فعلی کشور تاکید کرد: دانشجویان و جوانان نسل فعلی از تحولات اخیر کشور تحت عنوان انقلاب یاد می‌کنند و این به دلیل احساس بیگانگی نسل فعلی به‌وجود آمده است و با توجه به‌اینکه بحران‌ها یک روند مرحله‌ای و ماهیت تراکمی و انباشتی دارند، ما اکنون شاهد هستیم که دانشجویان نسل فعلی برخلاف نسل گذشته، گسست زیادی با اساتید دارند و اساتید در فضای فعلی دانشگاه‌ها که مملو از فضای دشنام و هنجارشکنی است، گروه مرجع دانشجویان نیستند. متاسفانه دانشجویان هیچ تعلق خاطری نسبت به دانشگاه ندارند که به‌دلیل گسست نسلی موجود به‌وجود آمده است.

وی ادامه داد: دانشجویان به‌خوبی درک نشده‌اند و به این علت، نمی‌خواهند درک کنند و طبیعتا کسی که احساس تنهایی کند، از سوی صدا و سیما، خانواده و استاد اقناع نمی‌شود و به‌دنبال فضایی برای نشان دادن خود است.

رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به درآمدهای میلیاردی سلبریتی‌ها و بلاگرها متذکر شد: درآمد افرادی چون مهران مدیری و سایر بلاگرهای فضای مجازی چندین برابر حقوق کل اساتید دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. ما حتی موفق نشدیم کسانی را که زمانی در ایران بودند، حفظ کنیم و اکنون همه‌ی آن‌ها در خارج از کشور حضور دارند. در حالیکه رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند کسی که به زیرساخت‌های انقلاب اسلامی باور داشته باشد، یک بسیجی است. ولی ما همچنان در حال ان قلت آوردن هستیم درحالیکه باید تلاش کنیم افراد را در داخل ایران حفظ کنیم.

نباید در شرایط مطلوب سرویس‌های اطلاعاتی غرب قرار بگیریم

وی در خصوص راهکارهای رهایی از این وضعیت کشور نیز گفت: همه‌ی تلاش دشمن این است که فضای کشور را به سمتی ببرد که دانشجویان و جوانان احساس بیگانگی کرده و به سمت غرب سوق پیدا کند. از نظر دشمنان این بحران هنوز تمام نشده و ما نباید اجازه دهیم دامنه‌ی بحران گسترش یابد. مطمئن باشید اگر جوانان را حفظ نکینم، آغوش سرویس‌های اطلاعاتی غرب برروی جوانان ما باز خواهد بود.

 متقی همچنین ضمن درخواست از اساتید و مسئولین دانشگاه تبریز مبنی بر برخورد منعطف با دانشجویان معترض که در کلاس‌های درس حاضر نشده بودند، گفت: من نمی‌گویم قانون را رعایت نکنیم، اما گاهی می‌توانیم برای حفظ دانشجویان و از بین بردن بحران، رفتاری منعطف داشته باشیم و اجازه‌ی ندهیم دشمنان در رسیدن به استراتژی خود موفق باشند. ما باید برای ایجاد امید در دانشجویان به آینده نقش مهمی ایفا کنیم.

رئیس دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خاتمه با تاکید بر اینکه ارتش سایبری دشمن علیه موجودیت سیاسی کشور اقدام می‌کند، افزود: نباید در وضعیتی قرار بگیریم که شرایط مورد پسند سرویس‌های اطلاعاتی غرب رقم بخورد.

انتهای پیام /

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.