گفتگو با دکتر رضا محمدی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجانشرقی در برنامه زعفران شبکه سیمای سهند استان آذربایجانشرقی بمناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری

استان آذربایجان شرقی
گفتگو با دکتر رضا محمدی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجانشرقی در برنامه زعفران شبکه سیمای سهند استان آذربایجانشرقی بمناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری

گفتگو با دکتر رضا محمدی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان آذربایجانشرقی در برنامه زعفران شبکه سیمای سهند استان آذربایجانشرقی بمناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری

آقای دکتر محمدی در ابتدا ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران، اشاره نمودند: کاربردی کردن یافته های بشر و استفاده از آن در زندگی انسان را پژوهش گویند. در نتیجه ی پژوهش تحولاتی عظیمی در زندگی بشر اتفاق افتاده است .

در ابتدای گفتگو مجری برنامه زعفران از آقای دکتر محمدی معنی و مفهوم پژوهش را پرسیدند ؟

آقای دکتر محمدی در ابتدا ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران، اشاره نمودند: کاربردی کردن یافته های بشر  و استفاده از آن در زندگی انسان را پژوهش گویند. در نتیجه ی پژوهش تحولاتی عظیمی در زندگی بشر اتفاق افتاده است . قبلاً وقتی سوال می شد آیا علم بهتر است یا ثروت ؟ می گفتیم ثروت . ولی از زمانیکه ویروس کرونا بوجود آمده دنیا دست به دامان علم شده تا راه درمانی را برای این بیماری پیدا کنند و پژوهش یک مقوله اثرگذار در این زمینه می باشد. خوشبختانه ایران در زمینه تولید واکسن کرونا حرفی برای گفتن دارد، و بنا بقول دکتر نمکی وزیر بهداشت، تست انسانی واکسن کرونا در هفته اول دی ماه سالجاری شروع خواهد شد، و جا دارد از تمامی کادر و زحمتکشان عرصه پزشکی و درمانی صمیمانه تقدیر و تشکر نماییم که بصورت جهادی و شبانه روزی تلاش می کنند و باعث سربلندی ایران شده اند.

حضرت علی (ع) می فرماید : العلم سلطان . یعنی هرکسی و هر جامعه ای به علم دست یافت به اقتدار دست یافته است.

بحمدالله ایران در پژوهش و دستیابی به فناوری و تولید علم در جهان در رتبه شانزدهم می باشد که پیش بینی می شود با تلاش دانشمندان و نخبگان در عرصه پژوهش این رتبه به جایگاه پانزدهم برسد.

دکتر محمدی در جواب سوال مجری برنامه زعفران که پرسیده بود: انتظار داریم جامعه ما در اثر تحقیقات و پژوهش های دانشمندان به رفاه برسد، چگونه این کار عملیاتی خواهد شد؟ اشاره نمودند در گذشته تحقیقات و پژوهش ها در کتابخانه ها بایگانی می شدند، ولی در حال حاضر نزدیک به 43 عدد پارک های علم و فناوری و 100 شرکت دانش بنیان در مراکز رشد و فناوری در دانشگاهها مستقر هستند. هدف همه اینها تبدیل علم و ایده به ثروت و محصول می باشد و خوشبختانه در این زمینه به موفقیتهایی دست یافته ایم ولی راضی کننده نیست. هنوز با قله های علم فاصله داریم. با اینکه رشد علمی ما 11 برابر متوسط دنیا می باشد ولی برای رسیدن به قله های علم می بایست مرزهای علم را طی کنیم . جهش علمی را شروع کرده ایم ولی باید عقب ماندگی دوران قاجار و پهلوی را جبران کنیم ، ان شاءالله این شتاب ادامه پیدا کند و موضوع تبدیل علم به ثروت بیشترعملیاتی شود .

متأسفانه بعضی از پژوهش ها صرفاً در حد مقاله و پایان نامه هستند و عملیاتی نمی شوند. دلایل این امر عبارتند از : اول اینکه پژوهش های ما مشتری محور نیستند و اینکه بخش خصوصی باید از دانشگاه و پژوهشگر درخواست طراحی محصول خاصی یا حل مشکلی را بکند . دوم بودجه کافی به موضوع پژوهش اختصاص نمی یابد. و سوم ارتباط دانشگاه و صنعت راضی کننده نیست.

خوشبختانه یکی از ثمرات تحریم این بود که در بعضی از جاها که نمی توانستیم محصولی را وارد کنیم به دانشگاه ها مراجعه شده و خواستار تولید و طراحی محصول مورد نظر را می کردند .

آقای دکتر محمدی در جواب سوال مجری با این مضمون : کسی که برای اولین بار وارد بحث تحقیق و پژوهش می شود چگونه از این محقق حمایت می شود آیا حمایت مالی خواهد شد یا از جانب دولت حمایت شده تا طرح خود را عملیاتی کند ؟ افزودند: حمایت هایی از طریق دانشگاهها انجام می گیرد ولی اصلا کافی و رضایت بخش نیست و برای بهبود کیفیت تحقیق و پژوهش در دانشگاهها بایستی حمایت های مالی بیشتری انجام گیرد تا پژوهش های بنیادی و کاربردی تری انجام گیرد.

دکتر محمدی در جواب سئوال مجری برنامه در مورد وقوع برخی تخلفات در انجام پژوهش ها از قبیل کپی برداری در نوشتن پایان نامه ها افزودند: اول اینکه موضوع اخلاق پژوهشی که مصوبه مجلس می باشد و توسط وزارت علوم و تحقیقات به دانشگاهها ابلاغ شده که هر نوع سرقت علمی ، کپی برداری تخلف پژوهشی محسوب شده و شدیداً برخورد می شود و حتی منجر به ابطال مدرک و برخورد قانونی با فرد متخلف می شود . دوم اینکه حضور مستمر استاد راهنما و مشاور در طول پژوهش محقق مانع از وقوع چنین تخلفاتی خواهد شد. سوم دانشگاه های ما به سمت کیفی سازی برود . چهارم نظارت بر پژوهش ها افزایش یابد .

در پایان گفتگو دکتر محمدی به آماراساتید و دانشمندان ایرانی در کسب رتبه یک درصد و دو درصد برتر دانشمندان جهان و بخصوص اساتید دانشگاه تبریز و استان در این زمینه اشاره نمودند .

سازمان بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.